IAGA SOPRON Geodetic and Geophysical Research Institute

24máj/13Off

Hogyan működik a Google?

Gyakorlattal a sikerért

Ha nem tartozunk a világ legjobb fejlesztőmérnökei közé, vajmi kevés betekintésünk lehet a Google kereső működésébe. De némi boncolgatás talán segít megérteni a világ első számú keresőóriásának működését.

Józan paraszti logikával is megállapíthatjuk, hogy az általunk a keresőmezőbe beírt kifejezés vagy kulcsszó keresése nem valós időben történik a világ honlapjai között. Annak érdekében, hogy a Google megfelelő találati listát adhasson számunkra, szüksége van egy hihetetlen méretű adatbázisra, amelyből egy pillanat alatt előkaphatja az általunk kért információt. De hogyan készül az adatbázis?

A szakzsargonban pókoknak nevezzük a Google azon robotjait, amelyek folyamatosan pásztázzák az internet bugyrait és gyűjtik az információkat. A pókok nap mint nap begyűjtik a világ összes honlapján található információkat (már amelyiket megfelelőnek minősítenek) és a begyűjtött adatokat elhelyezik az közös adatbázisban.

Igen ám, de nem elég begyűjteni az adatokat, azokat valamilyen módon rendszerezni kell, hogy a találati listán a legjobb és legrelevánsabb találatok jelenjenek meg. Ezért a Google megalkotta a mai napig egyedülálló algoritmusát, amely már hozzávetőlegesen 400 szempontot vesz figyelembe a rangsor felállításakor. Azt mondhatnánk, hogy a 400 tényezőt maga a honlap minőségi mutatói és a honlapra mutató hivatkozások határozzák meg. Leegyszerűsítve: egy minőségi irányelveknek megfelelő honlapon található információ, amelyre hivatkoznak más honlapok, a találati lista elején fog szerepelni az adott kulcsszavaival és kereső kifejezéseivel.

És ha már kiismertük a Google működését, szeretnénk magunk hasznára fordítani. Képzeljük csak el, milyen lehetőséget tartogat egy kisvállalkozás számára, ha az egész ország megismeri a szolgáltatását. Persze, a konkurencia sem alszik, így megszületett az igény olyan minőségi honlapok gyártására, amelyek a leginkább megfelelnek a Google ajánlásainak és irányelveinek. Ezzel megszületett a keresőoptimalizálás fogalma.

Cseppet sem új keletű dologról van szó. A nyugati országokban, az USA-ban, Kanadában és Ausztráliában 7-8 éve kemény csata folyik a találati listák első helyezéseiért, Magyarországon 4-5 éve éleződött ki a küzdelem, de például több európai sereghajtó országban pedig napjainkban éljük a verseny kirobbanásának korszakát.