IAGA SOPRON Geodetic and Geophysical Research Institute

3jún/12Off

Fogyás harmadik lépcső: gondoljunk az energiafelvétel és leadás egyensúlyára!

Ahhoz, hogy a fogyókúra illetve diéta programunkat elkezdhessük, meg kell ismerkednünk néhány alapfogalommal. A szervezetnek, hogy életfontos funkcióit el tudja látni, energiára van szüksége. Energiát igényel nem csak a munkavégzés, hanem a szervek, szervrendszerek működése, a test hőmérsékletének fenn-tartása és az anyagcsere-folyamatok. Az energiaigényt jelentősen befolyásolja a fizikai aktivitás, a mozgás, a sporttevékenység, a munkavégzés erőssége, vagy a terhesség és a szoptatás is.

A kérdés: honnan jutunk energiához, amikor az nem vásárolható? - ha energiát nem is vásárolhat az ember, élelmiszereket igen, mégpedig olyano­kat, amelyek magukban hordozzák az energiát adó tápanyagokat. Az élel­miszerek energiát szolgáltató tápanyagai adják a szervezet működéséhez, a munkavégzéshez szükséges energiát.

Ezek az érték a következők:

l g fehérje elégésekor 17 kJ (4,1 kcal)
l g zsírelégésekor 39 kJ (9,3 kcal)
l g szénhidrát elégésekor 17 kJ (4,1 kcal) energia képződik a szervezet­ben.

Fogyás harmadik lépcső: gondoljunk az energiafelvétel és leadás egyensúlyára!

A kilókalória (kcal) és kilojoule (kJ) átszámításhoz - amelyek feltünteté­sét ma az élelmiszerek csomagolásán olvashatjuk — jó tudni, hogy l kcal = 4,2 kJ-lal, míg l kJ megfelel 0,24 kcal-nak.

Az energiaszükségletünket 3-18 éves kor között könnyen kiszámíthat­juk, ha a következő képletet vesszük alapul:

1000+ (életkor X 100) Pl. 10 éves gyermeknél 2000 kcal. Ez megfelel 8400 kj-nak

18 és 60 év között: 1000+ (18 x 100)-100 = 2700 kcal. Azaz : l 300 kJ.

Javasolt napi energiaszükséglet az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint a lenti táblázat mutatja.

Az energiaigényt azonban jelentősen befolyásolja a fizikai aktivitás, a végzett munka, a mozgás, a sportolás erőssége. Függ továbbá a nemtől, kortól és olyan fiziológiai állapotoktól, mint a terhesség és szoptatás időszaka.

Fogyókúrák esetén ezt az energiamennyiséget kell 10, 20, 30% -kal csökkenteni.

A WHO által javasolt napi energiaszükséglet

Munka típusa Férfi                    :                    Nő
kJ kcal         :          kJ

kcal

Szellemi

1 1 300

2700 8400

2000

Könnyű fizikai

12600

3000 9200

2200

Nehéz fizikai

14600

3500 10900

2600

Igen nehéz fizikai

16700

4000 13000

3100

Energiaszükségletünket a kor is befolyásolja. Ha 20-30 év köti férfiak energiaszükségletét 100-nak vesszük, akkor 40 éves korban már csak 90%, 60-70 eves korban csupán 80 százalék a napi energiaszükséglet.